Kend din ejerleder

Definition af ejerleder

Ejerlederens DNA

Lederne som 4 arketyper

Ejerleder-quiz

Definitionen af “Ejerleder”

  • En ejerledet virksomhed defineres som en virksomhed med en kontrollerende ejer, som er aktiv i den daglige ledelse
  • Ejerledelse er den dominerende ledelsesstruktur i små og mellemstore virksomheder
  • Ejerledelse er udbredt i alle brancher
  • Tal fra Danmarks Statistik viser, at 67 % af alle aktie- og anpartsselskaber er ejet af en enkelt person, og at det kun er én ud af ti virksomheder, der har tre eller flere ejere
  • Ifølge en undersøgelse af professor Mette Neville ved Aarhus School of Business fordeler ejerledere sig i 3 kategorier: Dem, som ønsker fuld bestemmelse over eget arbejdsliv (45 %), dem som alene ønsker at beskæftige sig med det fag, der interesserer ham/hende (29 %) og dem som ønsker at kunne føre egne ideer ud i livet.

Ejerlederes DNA

 

Ledere som både ejer og leder deres virksomhed adskiller sig fra andre ledertyper på væsentlige områder.

 

  • De har fokus på højt tempo -frem for planlægning, struktur og organisering
  • De er i høj grad styret af situation og impuls og ændrer gerne beslutninger -frem for langsigtede, strategiske, velunderbyggede beslutninger
  • De træffer ofte selv beslutningerne -frem for at dele deres tanker med ligeværdige sparringspartnere

 

Det betyder for din som jobmager, at det som ejerledere typisk har brug for støtte til er:

Planlægning, struktur, organisering, viden, overblik, strategi, sparring

 

 

 

 

Ejerledere som arketyper

Ejerledere er selvfølgelig lige så forskellige som andre mennesker. Men som samlet gruppe er de faktisk markant anderledes end andre ledertyper, på måder der gør at de har brug for andre dialogformer, når de skal føle sig mødt.

De følgende arketyper er udviklet i samarbejde med Pluss Leadership.

Lederen der vil hurtigt fremad

Karakteristika:

  • Højt drive, mod, iver og nysgerrighed
  • Sætter (for) mange skibe i søen
  • Forsøger sig frem – begår fejl

 

Har brug for:

  • Strategisk sparring
  • Strategiske beslutninger
  • Plan og struktur

 

Kommunikation der virker:

  • Afklarende spørgsmål om projekter og deres
    bæreevne

Lederen der søger inspiration til ny vækst

Karakteristika:

  • Tingene kommer ikke længere af sig selv
  • Har mødt ”muren”
  • Træghed hele vejen rundt

 

Har brug for:

  • Mere struktur og styring
  • Nye perspektiver og idéer
  • Nye kompetencer

 

Kommunikation der virker:

  • Vis potentiale: ” jeg kan forestille mig at du…
  • Giv håbet tilbage: Inspirer med nye idéer ..

Lederen som er gået i stå

Karakteristika:

  • Udviklingen er gået i stå
  • Værner om status quo – ved hvad man har…
  • Mangel på overblik og frygt for at miste det..

Lederen i forandringsmoden virksomhed

Karakteristika:

  • Udskiftning i ejer/lederskabet
  • Virksomheden er ejers hjertebarn og identitet
  • Parat til ændringer i organisationen

Nu er det din tur…

 

Her kan du finde lister over brancher og konkrete virksomheder som du kan tage kontakt til.

 

Her kan du tage Ejerleder-quizzen