akademikerkampagnen | Få foden indenfor
15840
post-template-default,single,single-post,postid-15840,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-title-hidden,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Få foden indenfor

Drop den traditionelle ansøgning, søg informationer i stedet for job og skriv så en forretningsplan. Sådan lyder rådet til jobsøgere fra forfatterne til en ny bog: ”Foden Indenfor – jobsøgning og karriere i mindre og mellemstore virksomheder.” Jobsøgerne skal holde op med at håbe på, at virksomhederne opdager deres kvaliteter. I stedet skal de vise virksomheden, at deres indsats kan ses på bundlinjen.

Tænk anderledes

“Vi hører rigtigt mange sige, at de har sendt 200, 300 ansøgninger, uden at de har fået job. Men der er ingen sammenhæng mellem antallet af ansøgninger sendt og jobs landet. Der er faktisk ikke engang en regel om, at man skal aflevere en ansøgning for at få et job. Det jobsøger derimod skal gøre er at præsentere sig selv som løsningen på arbejdsgivers udfordringer, og så kan man godt gøre noget andet end at sende en ansøgning. Det andet kunne være at skrive en forretningsplan,” siger Jacob Høedt Larsen, vicedirektør i Habro & Finansgruppen og medforfatter til bogen.

Inspirerende bog – med mange gode eksempler

Han har skrevet bogen om jobsøgning sammen med karrierevejleder på Københavns Universitet, Mike Wenøe, fordi de konstant blev konfronteret med spørgsmål om udformning af CV og ansøgning, når de coachede og holdt foredrag for ledige. Alt for mange jobsøger begynder deres jobsøgning med søge et job, og det er en fejl. Der er meget få ledige der bekymrer sig om den informationssøgning der går forud. Og meget få jobsøger ved hvor let der er tale med arbejdsgiver, når det ikke handler om job men om forretningsmuligheder.

“Ejeren af en mellemstor virksomhed er fuldstændig ligeglad med, hvordan dit CV er udformet. Han sidder og tænker: “Hvordan kan mine næste møder eller handlinger bidrage til bundlinjen”,” siger Jacob Høedt Larsen.

Bidrage til bundlinjen

Det er her forretningsplanen kommer ind i billedet. Som jobsøger skal man have overbevist virksomheden om, at man kan bidrage til bundlinjen fremadrettet. Et CV skuer altid tilbage. Det gør de fleste ansøgninger, vi har set desværre kun alt for ofte. Hvis jobsøger i stedet sender arbejdsgiveren en plan – måske endda med et lille budget – for, hvad man har tænkt sig at gøre for ham og hans virksomhed, så er vejen til jobbet meget kortere. Det mener i hvert fald de to forfattere. Men det kræver, at man sætter sig grundigt ind i virksomheden.

“Jobsøgere skal begynde med at søge information og her er det formentlig lettest at tale med nogen i virksomheden for at finde ud af, hvordan man kan bidrage positivt. Når man har gjort det, kan man sende en meget, meget målrettet forretningsplan. De fleste virksomhedsejere er blevet ganske gode til at krølle CV’er sammen og smide dem i papirkurven. Men de færreste af dem vil ignorere en velgennemtænkt forretningsplan, som bidrager til bundlinjen. Det er trods alt bundlinjen, de bruger til at købe julegaver til børnene,” siger Jacob Høedt Larsen.

Bogen, som hedder: “Foden Indenfor” kan downloades gratis fra de to forfatteres hjemmeside, www.jobimindrevirksomheder.dk.

Fem gode råd om jobsøgning

1.    Du får jobbet, hvis du kan præsentere dig selv som løsningen på arbejdsgiverens udfordring
2.    Du skal kunne fortælle, hvordan du tidligere har kunnet gøre en forskel. Så saml på positive historier om dig selv. Skriv det ned, når du har gjort en forskel på dit job, dit studie eller fritidsaktivitet
3.    Begynd med at søge forretningsorienteret information om virksomheden. Du skræddersyr din henvendelse til virksomheden ved at spørge ind til virksomhedens resultater og gode erfaringer.
4.    Kontakt virksomheden og få målrettet din viden
5.    Du skal gøre det, der bedst præsenterer dig som løsningen på arbejdsgiverens udfordring.

Tags:
, ,


%d bloggers like this: