akademikerkampagnen | At søge uopfordret
16222
page-template-default,page,page-id-16222,ajax_fade,page_not_loaded,,vertical_menu_enabled,qode-theme-ver-10.1.1,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

At søge uopfordret

At søge uopfordret  er en rigtig god idé, fordi man på den måde kan være med til at skabe opmærksomhed omkring din profil og dine kompetencer uden nødvendigvis at være i konkurrence med en masse andre kandidater, som du typisk er, når du søger på opslåede stillinger. Men hvordan finder man frem til relevante virksomheder? Og hvordan skriver man sig ind i en virksomhed, som man ikke kender?

Akademikerkampagnen har gennem mange år arbejdet med de små og mellemstore virksomheder, og her er der ganske stor efterspørgsel på kandidater, som kan arbejde med kommunikation, markedsføring, projektledelse og være med til at skabe struktur og overblik i en mere og mere kompleks hverdag. Læs eventuelt casesamlingen og lad dig inspirere af de arbejdsopgaver, som andre højtuddannede lige nu løser ude i de små og mellemstore virksomheder.

Det er afgørende for din succes med at søge uopfordret, at du har en vis indsigt i, hvilke arbejdsopgaver, der kan forventes at være i den branche, du søger job i. Her må du researche og blive klogere på hvad de aktuelle udfordringer er i branchen ved at søge oplysninger på nettet, aviser, kontakte relevante personer via Linkedin eller gå i dialog med relevante brancheorganisationer. Betragt det som en hver anden research opgave, som du har god erfaring med at løse som højtuddannet – det er det samme, du skal i gang med nu. At blive klogere på hvilke behov virksomhederne har i øjeblikket – og hvordan du kan være en løsning på disse behov.

Klyngerne kan også give dig adgang til god og nyttig viden. Klyngerne i Danmark er samlet i en overordnet organisation clusterexcellence.dk, hvor du kan orientere dig om de 56 forskellige klynger, som er spredt over hele Danmark. Måske der er 2-3 relevante klynger i dit geografiske søgeområde, som kan være særlig relevante at kigge nærmere på. Mange af deres aktiviteter er gratis at deltage i – og kan samtidig give dig et solidt netværk i branchen. De er typisk også organiseret på Linkedin, hvor du kan søge om optagelse, så du ad denne vej er up-to-date på, hvad der er aktuelt i branchen lige nu.